Miljoenen mensen beginnen niet aan meditatie, omdat meditatie een negatieve bijsmaak heeft gekregen. Meditatie maakt de indruk van iets serieus, iets sombers, wat thuis hoort in kerken en kloosters. Als of het alleen is voor mensen die dood zijn, of bijna dood, voor treurige mensen met lange gezichten, geitenwollen sokken figuren en alternatievelingen. Mensen die hun vrolijkheid, hun plezier, hun speelsheid, hun verhogen tot feestvieren zijn kwijtgeraakt. Allemaal onwetendheid helaas, waarmee meditatie in het hokje van "het vreemde" is geplaatst. Meditatie heeft de volgende eigenschappen: een werkelijk meditatief iemand is speels. Het leven is een feest voor hem, een spel. Hij geniet er geweldig van, hij is niet serieus maar ontspannen.
Het menselijk ego is gericht op resultaat. Ons denken hunkert altijd naar resultaat. Denken is nooit geïnteresseerd in de handeling zelf, maar wel "of ik er beter van wordt". Als het denken er in slaagt zijn doel te bereiken zonder er iets voor te doen, zal het zeker de kortste weg kiezen. Daarom kunnen ontwikkelde mensen zo geslepen worden, omdat ze sluipwegen kunnen vinden. Als men op legale wijze geld verdient, kan dat ons hele leven in beslag nemen. Maar als we geld kunnen verdienen met smokkelen, gokken of iets dergelijks - als politicus, minister of president - staan alle sluipwegen tot onze beschikking. De ontwikkelde mens wordt doortrapt, niet wijzer, alleen handiger. Hij wordt zo slim dat hij alles wil hebben zonder er ook veel voor te doen. En de maatschappij vindt het nog prachtig ook. In Amerika, maar ook bij ons, staat het vrije ondernemerschap te hoog in het vaandel, in de wet. Deze wetten zijn gemaakt door, en voor de hele handige, de doortrapten, die slapend rijk willen worden, vaak ten kostte van de gewone man en de kleine zelfstandige, die dagelijks hard moeten werken. Meditatie gebeurt alleen als je niet op resultaat gericht bent. Meditatie is : niet - doelgericht zijn.
Voor meditatie is geduld het hoogste goed. Te vaak veroorzaakt haast juist uitstel. Als we graag door meditatie ons werkelijke zelf willen terugvinden, wacht dan geduldig. Hoe intenser men wacht, des te eerder het komt. Het zaad is gezaaid, nu moeten we gaan kijken wat er gebeurd. Het zaad zal openbarsten en tot bloei komen, maar we kunnen het proces niet versnellen. Alles heeft immers tijd nodig, we kunnen werken, mediteren, maar moeten het resultaat aan God overlaten. In het leven gaat nooit iets verloren, vooral niet de stappen die gezet zijn in de richting van de waarheid. Op de waarheid kunnen we geen jacht maken: ze wordt verkregen door overgave, niet door strijd. Door geduld zullen we merken dat de waarheid, ons werkelijk wezen, zich openbaart door totale overgave. Het wordt ons zomaar in de schoot geworpen in genade.
Er zijn heel wat machines en apparaten in de wereld, waarvan beweerd wordt dat ze ons in meditatie kunnen brengen. We hoeven maar een koptelefoon op te zetten en ons zelf te ontspannen en binnen tien minuten zijn we in een meditatieve toestand. Dat is helaas je reinste onzin.
De reden waarom technici op het idee zijn gekomen, is omdat de hersenen werken op een bepaalde golflengte. Wanneer we dromen zitten we op een andere golflengte dan wanneer we wakker zijn. Diepe slaap heeft weer een andere golflengte, maar dat heeft niets met meditatie te maken. Deze techniek kan op zich enorm nuttig zijn. Er kunnen golven in onze hersenen worden gecreëerd, zodat we ons ontspannen voelen, half in slaap. Gedachten verdwijnen en op een gegeven moment wordt alles stil in ons zelf, zonder zorgen of spanningen. Musici hebben van deze apparaten geleerd hoe ze muziek kunnen maken die deze golven teweegbrengen. New Age muziek, zoals ik elke zondagmiddag (17.00) in mijn programma "PRANA" op radio Lemsterland draai, is specifieke muziek voor rust en meditatie. (dit programma bestaat niet meer ) Maar de apparaten en de muziek alleen kunnen geen meditatie veroorzaken. Ze kunnen wat rust geven, tijdelijk, maar zullen geen effect hebben wanneer we ons niet bewust zijn van deze ontspanning. Meditatie is bewust - zijn, van alles wat in ons zelf gebeurt, niet alleen van de rust, maar ook van de chaos van ons denken, zonder te willen ingrijpen. Een zaak is heel belangrijk op onze innerlijke reis. Wat voor belevingen we ook hebben, hoe mooi, hoe betoverend de ervaring ook is, we zijn altijd degene die ervaart, we zijn er gewaar van, de getuige. In dit getuige zijn, de waarnemer, wordt nooit beïnvloed doordat wat waargenomen wordt. Pas wanneer degene die observeert het object van observatie is geworden, de kenner het gekende, de ziener het geziene, dan zijn we thuisgekomen. Dan zijn we uit onze persoonlijkheid met zijn nep gedrag, zijn angsten, zijn zorgen en verdriet, zijn streven en falen ontsnapt en zijn we ons werkelijke zelf binnengegaan. We zijn dan van persoonlijk bewust zijn overgegaan naar kosmisch bewust zijn. Dan zullen we een nieuwe hemel en een nieuwe aarde ervaren, het " Nirwana " van Boeddha, het " Koninkrijk der Hemelen " van Jezus. Dan, ja dan alleen, zijn we werkelijk mens geworden.